Daar boven op die berg! - Reisverslag uit Lima, Peru van Jasper Wildenberg - WaarBenJij.nu Daar boven op die berg! - Reisverslag uit Lima, Peru van Jasper Wildenberg - WaarBenJij.nu

Daar boven op die berg!

Door: Jappie

Blijf op de hoogte en volg Jasper

21 Mei 2008 | Peru, Lima

Hola chicos!!!!
Hier wederom m´n vaste openingszin.. Verlaat, maar dan toch eindelijk het bericht over m´n avonturen op weg naar de Machu Pichu! Alvast een tipje van de sluier: Que lindo! In het Nederlands het best te omschrijven als: Waanzinnig mooi!

Na het verven van alle masqueras maandag en dinsdag, was het tijd om dinsdagavond te laatste instructies op te pikken bij de touragency betreft het sprookjesbos richting Machu Pichu. Na een uitgebreid verhaal, wat vragen en de bevestiging dat we met mas o menos 10 mensen richting Machu Pichu zouden gaan, snel ff gegeten en tas gepakt. Wilden immers vroeg slapen! Is ook wel eens lekker.. Helaas duurde tasje pakken wat lang en werden we opgehouden door wat amigos die maar niet uit onze kamer gingen.. Maar goed, volgende dag opgehaald met bus om 04.30u. Later bleek dat nog 16 anderen met dezelfde bus werden opgehaald. Belachelijk grote groep dus. Kutje Inka Kola, dat wordt dus niets dachten we. Maar de groep viel hartstikke mee, leuke mensen, leuke gidsen (2). Vooral Engelsen. Heb dan ook eigenlijk alleen maar Engels gesproken. UK-Engels wel te verstaan. Beter, want nu is m´n US-Engels-accent foetsie! Het blijft fake klinken US-E.

Anyway, na het ontbijt dat we moesten betalen, maar wat later bleek inclusief was voor Wouter en mij, begonnen met lopen. Prachtige uitzichten, lekker warm en lunch ook goed. Die dag 8uur gelopen. Aankomst op 3800m hoogte was koud tussen de bergen. Eerst Engelse kaartspelletjes gedaan, Price met zn reet in de rivier gehangen als ´dare´. Hoewel nog even thermokleding was aangeschaft (grootste maat shirt komt tot mn navel), rete koud met 0C. Weinig geslapen.. Volgende dag 05.30 ontbijt (pancakes, maar die eten ze hier zoveel) en vertrokken voor de grote dag.. De berg Salcantay (´Wilde Berg´, 6271m)! Een van de twee voedingsbronnen van de Amazone rivier en een belangrijke berg in de tijd van de Inkas. Veel mummies zijn in de berg bewaard, maar door de Spanjards eruit geroofd vanwege het vele goud. Iets wat voor de Inkas de zon betekende, maar voor de Spanjards geld!
De Salcantay is indrukwekkend, hoog en zo dichtbij en icm de omgeving overdonderend. Als een van de eerste op de top aangekomen hele mooie foto´s gemaakt met de anderen. En mn camera doet ´t goed. Sinds die dag is mn camera de klos, mag alle groepsfoto´s maken. Pero esta worth it. Tijdens de lunch op een werkelijk prachtige plek mn haar gewassen met bergwater. Mmmm.. Daarna in hoog tempo met Price afgedaald naar ongeveer 3200 m tot in de jungle. Lekker warm en zweterig. Had eigenlijk wel iets meer diversiteit verwacht. Na 10 lopen deze dag zat ik savonds al op ruim 300 fotos.. heb ruimte voor 367... Hmm een ander maar gewisd.

Volgende dag totaly jungle. Steeds mooier en diverser, slangetjes, veel butterflies en de meest diverse bloemetjes, plantjes en vliegen beestjes. Musquitos bijvoorbeeld. Wordt je gek van als je stilstaat. Zit nu dan ook nog onder de beten (rood!). Savonds lekker relaxed in hotsprings, wat waren mn voeten happy met dat zeg! Erna met mn omhandjes eindelijk weer wat biertjes gedronken. Maar die kwamen best hard aan!

Zaterdag.. Na de biertjes mochten we uitslapen!! Wow, 07.00u... Chill, maar wat volgde niet. Vandaag moesten we het zonder de paarden: Ganze dag lopen met volle backpack (spullen van mij én Wouter) over de spoorlijn.. Dat is de enige route die er is. En daar loopt geen padje langs. De bielzen liggen hier niet netjes om de zoveel cm´s maar heel verschillend. en af en toe niets. Veel stenen dus. M´n voeten doen vandaag nog steeds pijn! Maar een kleine glimp van de machu Pichu gezien te hebben aan gekomen in Aguas Calientes. Daar in hostal overnacht (fijn).

Zondag 04.20u... Ik op tijd, twee Engelse jongens niet. Geen wakeup-call gehad. Begin van de ellende en dat op de grote dag van de Machu Pichu! Moesten snel naar boven lopen (+- 1u) om zonsopgang te zien. Maar we raakten zonder gids compleet en meerdere keren de weg kwijt! En dat al voor we naar boven gingen. Uiteindelijk naar boven gerend ongeveer in een half uur! Om 5.45u al totaly bezweet..En dat is raar om die tijd! Alleen voor niets, MP was nog niet open en te veel wolken voor zonsopgang!! :( Maar daarna... Echt een wereldwonder. Het is zo mooi, indrukwekkend wat hoe de Inkas leefden en bouwden. Perfectie.. Machu Pichu betekent trouwens ´jonge berg´. Maar het is niet de origenele naam. Die weet niemand. MP was een verborgen plek die nooit door de Spanjaarden is ontdekt. Op de terrassen werd een drugsplant verbouwd, die werd gebruikt voor de vrouwen. die werden geofferd. Alleen vrouwen werden geofferd. Ook werd de plant gebruikt als connectie met de andere werelden (oa Hemel).

Na de hele ochtend en deel van de middag te hebben rond gelopen en de andere berg Wayna Pichu (´Oude Berg´) bij MP te hebben beklommen, terug gegaan naar Cusco mte de trein. Wat een tocht, maar vooral wat een zondag. Adembenemend! Het is één van de mooiste dingen die ik in mn leven heb gezien! Heb dan ook een stempel van MP in mn paspoort laten zetten.

Terug in Cusco. Geen project maandag. Was iemand overleden, hadden een vrije dag. Hoewel ik wel mn eerste prive les had! Perfecte instelling he?! Savond verjaardag gevierd van amiga. Dat heeft ze geweten. Confettiespray in bed, pyama etc... Gister als tolk gefungeerd, vandaag gaan we pancakes bakken met de kids en film kijken! Morgen hier belangrijke feestdag: wederom vrij. Vrijdag Oud-Hollandse spelletjes doen en het weekend naar de Nazcalines (zie wikipedia) en sandboarden in de dessert!

Adios, het gaat hier goed!! Ben hier nog lang niet klaar, hoewel het einde van de trip nu veel te dichtbij komt. Ciao Ciao familia y amigos!

• 21 Mei 2008 - 19:45

Sander Van Bieren:

Heey Jasper! Wat een heerlijk verhaal, vol avontuur! En natuurlijk mooie dingen zien en beleven!
    De foto's zijn ook lachen, maar zeker ook mooi.... Naast de gekke bekken en fratsen op de fotos ook een aantal zeer mooie; wat een geweldige indruk moet dat geven aldaar!
    Toppie dat je het naar je zin hebt; en hoe!
    Al met al een en al gerechtigheid!Lijkt me trouwens ook supergezellig om met zo'n club op pad te gaan, je leert mensen kennen en doet weer een prima stukje levenservaring op. Gaat het overigens ook goed met de kids aldaar? Ik hoop dat mijn, schamele, bijdrage goed terecht is gekomen. Ieder glimlachend, en gelukkig, kind is prachtig!
    Geniet, enjoy, ervaar al het mooie!
    Ik wacht met smart op je volgende avonturen!
    Groetjes,
    Sander vanuit Frietcity!

• 21 Mei 2008 - 20:23

Jord:

hey KAREL,

ik zit nu lekker met een whiskey en een dikke hajenius de rookmelders te testen met amy winehouse op vol volume.
    je laat me helemaal wegdromen!!
    dit is echt geweldig wat jij daar aan het doen bent. ik wil ooook!!!
    maar goed, even stoppen met dromen.
    ik mis je en zie je (helaas voor jou) weer snel in ons platte landje.

eerst nog even familiereunie doorstaan.

groetjes en knuffels,

je Broer konijn.

• 21 Mei 2008 - 20:24

Jord En Linda.:

Oh ja,.... weer Linda vergeten.
    ook knuffels van Lin dus

• 22 Mei 2008 - 06:54

Yve:

Hey Broertje,

Wat een verhalen en indrukken wow het doet me veel denken aan mijn tijd in Australie weet precies hoe je je moet voelen! Geweldig. Hoop dat je voeten een beetje bijgekomen zijn al denk ik als je al dat moois mee maakt je dat niet meer voelt. Hier gaat alles z`n gangetje. Ramen zitten inmiddels in ons huis en ook zijn de badkamer en toilet al getegeld wat een ander gezicht. Van de week de vloeren boven en beneden besteld dus nu maar afwachten wanneer we er in kunnen. Jess heeft zijn eerste rapportje gehad van de creche was aandoenlijk. Verder alles prima hier. Nou lief we wensen je nog veel moois en hopen dat je alles nog kan doen wat je in de planning hebt. Tot gauw dikke kus!! Jorn, Jesse en Yve

• 22 Mei 2008 - 07:21

Arni:

Helemaal niet leuk om te lezen zo aan het begin van mn werkdag, shit en die foto's echt erg!!!

Ayoo!

(beetje jaloers zeg maar...)

• 22 Mei 2008 - 07:55

Benthe:

Jasper,
    Wat ontzettend gaaf allemaal! Ik wist het helemaal niet, maar ja dat heb je als je elkaar niet meer vaak ziet/spreekt!
    Heel veel plezier nog daar, geniet ervan! Dit is een hele mooie ervaring!

x Benthe!

• 22 Mei 2008 - 08:11

Broer Van De Vader:

Het gaat nog steeds wel aardig daar met je, zoals ik uit je aaneengeregen letters mag opmaken. Het tijdens zo'n trip naar die bergketens, met als hoogtepunt de Machu Pichu, vroeg opstaan, is natuurlijk ook erg fijn!
    Wat een belevenissen. Je mixed foto-impressie is overigens goed gekozen, ter ondersteuning van m'n totale beeldvorming.
    Veel plezier verder, en doe ook nog iets met die kinderen daar zou ik zeggen.
    Blijf gezond!

Oompje, en Cora natuurlijk

• 22 Mei 2008 - 12:33

Stephanie:

Wat geweldig Jap!!! Ik verheug me nu al op een foto-avondje! Geniet nog even de laatste weken daar, ik vermaak Eef nog wel even :) X Steef

• 22 Mei 2008 - 15:27

Marco:

Kerel jongen wat een tering mooie reis ben jij aan het maken. Heel herkenbaar. Welk hostel verblijf je in Cuzco? Succes daar weet hoe het daar aan toe gaat.

Ga je nog verder reizen in Peru?
    Tip ga ergens naar boven richtting Ecuador en dan langs de kust erg mooi.

have fun dude

marco

• 22 Mei 2008 - 15:40

Peter:

Hallo Jasper.

Na alles wat je ons tot heden laat zien en lezen,kan ik alleen maar zeggen dat dit toch wel een geweldige keuze heb gemaakt.Dit maak je maar een keer in je leven mee. In een woord geweldig.

groeten van Ton en Peter

• 22 Mei 2008 - 21:06

El Padre:

Buenos tardes Jap,
    Hoezo een project? Een handvol projecten!!Na je bezoek aan de MP heb je zeker een andere kijk op de Spanjaarden gekregen? Wel een machtig stukje natuur en cultuur en mooie plaatjes heb je weer gemaakt. Nu weer even concentreren op de kinderen. Time flies.
    Liefs en tot skype
    Pap & mam

• 25 Mei 2008 - 11:00

Fam. Beekers:

lieve Jap,smullen van je verhalen en foto's,je kunt het!!:optimaal genieten.Nog even..veel liefs en groeten,Piet, Wil, Frank en Hugo