Lines, lijken, sandboarding en Oase!! - Reisverslag uit Lima, Peru van Jasper Wildenberg - WaarBenJij.nu Lines, lijken, sandboarding en Oase!! - Reisverslag uit Lima, Peru van Jasper Wildenberg - WaarBenJij.nu

Lines, lijken, sandboarding en Oase!!

Door: Jappie

Blijf op de hoogte en volg Jasper

27 Mei 2008 | Peru, Lima

Hola chicos! Opnieuw een berichtje! eindelijk wat sneller achter elkaar, maar tevens wel een van de laatsten! Mn laatste week hier in Cusco is in gegaan, wat betekent dat ik vanaf volgende week rond ga trekken richting Jungle, Bolivia en nog wat places.

Vorige week naar het casino geweest. Wat aanvankelijk een succes leek te worden draaide uit op een verlies van maarliefst 50 Sol! €12,50 dus.. In het casino bijna in slaap gevallen tegen de fruitmachine, zo moe nog van de Machu Pichu! Daarnaast ook vermoeiend: privéles genomen! Ging goed moet ik zeggen. Woensdag pancakes gebakken met de kids. Hoewel dit gerecht vaker wordt geserveerd in Peru (bij ontbijt meestal), was het een heus feest! Veel snoep gekocht en Inka Kola. Vies, lekker en Geslaagd dus! Helaas geen foto´s, vergeten mee te nemen! Sorry. Savonds tijd voor een houseparty, volgende dag namelijk een vrije dag wegens Corpus Christie. Houseparty toniaal, alleen had de gastvriendin gerekend op 5 mensen ipv 50! Feestje gebouwd dus, oa met mijn iPod, maar die crashte halverwege! Kan dan niets mijn goede muziek aan?
Afijn, volgende dag Corpus Christie: Alle mensen uit de omliggende bergdorpen komen naar Cusco voor de processie. Dit wordt heel uitgebreid gevierd! Hebben dan ook de hele dag mee gedaan en ons vol gegeten met lokale specialiteiten. Oa weer Cuy! Savonds afscheidparty van Amerikaanse, hebben Wout en ik een Cuy gegeven! Briljante ontknoping bij het uitpakken! Cuy namelijk met lichtslang in zn reet! Volgende dag weer project. Bingotime, maar we hadden te weinig lollies!

Savonds bus gepakt naar Nazca! Wederom op het laatst geregeld, maar.. lekker belangrijk! We gingen weer! Evelien, Wout en ik. Super de luxe bus (zulke rijden in NL niet) sOchtends aangekomen na 14uur reizen. Over de Nazcalines gevlogen met de enige piloot die geen wings had, maar in zn spijkerbroekie en blousje achter de knuppel ging zitten, terwijl ik tot dat moment alleen piloten in pak en wings naar boven had zien gaan. En dat terwijl er ook nog eens de afgelopen maanden verschillende vliegtuigjes zijn neergestort!

Na de Nazcalines zijn we naar de Chauchilla graven geweest. Dit zijn graven uit de Nazcatijd, maar zijn door wederom de Spanjaarden overhoopgehaald voor geld, goud en bezittingen. De lichamen waren tot een paar jaar geleden nog bovengronds verspreid te vinden. Nu waren ze allen weer teruggezet zoals het was. De lichamen werden door de Nazcas gemummificeerd in katoen van één van de beste kwaliteit ter wereld. De ingewanden werden vervangen door kruidenmengsel met katoen om de lichamen zo beter te bewaren. Erg indrukwekkend weer. En warm! Want we zitten in,iddels in de woestijn! Je hebt hier echt alles in Peru. Ben echt helemaal over de streep nu! Na de graven de rest opgezocht van de woestijn. Namelijk de oase Huacachu, bij Ica. Prqchtig. Maar na aankomst in ons paradijselijke hostal even niet: Wout had mn camera in de taxi laten liggen! Uiteindelijk na 2,5u als een wonder terug gevonden bij de taxista thuis! Wow! Gelukkig heb ´m weer terug. Na het eten even een half uurtje gaan liggen, maar we werden niet, om 2u en ik om 5u met kleren op bed aan wakker. Het zanderige uitgaansleven verkennen zat er dus niet meer in. sOchtends vroeg op, sandboarden en buggyryde! Buggy was vet, kon je ogen amper open houden, maar net genoeg. Sandboarden was moeilijk om te staan Zo´n dikke plank, niet te sturen! Hard er af gegaan Daarna op buik gedaan. En dat gaat echt hard en is enorm kikke! Aanradert! Smiddads toniaal relaxed met biertje en voetjes in zwembad gelegen, U2 op de achtergrond, woestijnduinen om ons heen. Mooi leven is dit toch. S´avonds weer reality: busje terug naar Cusco. Geen paradijs, 18,5u over gedaan, geen beenruimte en naast stinkplee die elke minuut van de reis werd gebruikt en dus ook intens vervuild. Maandag net op tijd terug voor project. Gesloopt.

Maar het weekend was alweer prachtig. Ik hou van Peru kan ik nu inmiddels weggen…

Deze week m´n laatste weekje in Peru. Vrijdagnacht vertrek ik waarschijnlijk naar La Paz en Copacabana, om vervolgens door te reizen naar de Colca Canyon en als laatste Iquitos (de jungle). Zal ergens tussen in nog een laatste berichtje proberen te plaatsen!

Adios amigos! La vida esta bonito aqui!

• 27 Mei 2008 - 19:59

Esther:

Super joh!
    Blijf genieten tot de laatste seconde :-)

Tot snel, liefs

• 27 Mei 2008 - 21:40

Marjan:

Super tof Jap! Vorige week prachtige foto's gezien. Nu weer gevaarlijke acties zoals vliegen in oude Cessna en quads in de woestijn om de oude culturen te ontdekken. Hou het leuk maar ook veilig en geniet lekker verder, dan gaan wij alvast voorzichtig aftellen.
    Dikke kus
    mama

• 28 Mei 2008 - 06:57

Yve:

Hey Jap,
    Lekker is dat van die stuntvliegers maar dat zijn wel de leuke dingen als ze tenminste goed gaan natuurlijk. Ben benieuwd naar je foto`s. Hoop dat je laatste week te gaaf wordt in Cusco en het afscheid niet al te zwaar al weet ik uit eigen ervaring hoe kut het is. Maar goed daarna heb je nog even een leuke afleiding voordat je weer naar ons toe komt. Heel veel plezier en zet hem op. Dikke kus!! Yve, Jorn en Jess

• 28 Mei 2008 - 07:15

Wouter:

Je belevenissen weer tot me genomen. ik kan me zo voorstellen dat je je, zodra neergestreken in het vetrouwde hollandse,gaat wijden aan het schrijven van een avonturenboekje. Let goed op jezelf en geniet nog even door.

Oompje

• 28 Mei 2008 - 21:50

Klaas & Wil:

Hey Jasper,

Geweldig al die verhalen. Je bent al net zo reislustig als Karen. Veel plezier daar en we zullen je missen bij de reunie dit weekend!

• 29 Mei 2008 - 09:54

Mike And Sally Kaaks:

hi Jasper
    we have just been looking at your photos - loved the idea of the dune surfing and some of those slopes looked really steep - good to get up some speed. My reading of dutch is hopeless but I did see Machu Pichu in there. Rebecca and Matthew (the couple for whose wedding your mother came to Australia) went there for their honeymoon. A friend of mine also has been there recently. Both of them relly loved it so i hope it is also a wonderful experience for you and your friends. It amazes me to see such construction in such a remote (in terms of height) place; and the mortarless joints in the stonework......wow. Its a little bit like the pyramids in terms of being sure on how exactly they did it, especially when we can't replicate it ourselves in these days of technology.

We are having a wonderful time here with Mum and dad, i'm really sorry that our timing is such that we have missed each other. Still I have this site now so I can send a note or two when I get home