Over Peru - Reisverslag uit Kootwijk, Nederland van Jasper Wildenberg - WaarBenJij.nu Over Peru - Reisverslag uit Kootwijk, Nederland van Jasper Wildenberg - WaarBenJij.nu

Over Peru

Door: Jappie

Blijf op de hoogte en volg Jasper

17 Maart 2008 | Nederland, Kootwijk

Allemaal leuk en aardig het avontuur op zich, tijd voor wat scholing voor degene onder u die eigenlijk weinig tot niets van Peru weet.

Geo en demo

Peru ligt in Zuid- Amerika, is 35x zo groot als Nederland en heeft 28,6 mlj inwoners. Van de inwoners is 45% Indiaan, 37% Mesties, 15% blank en 3% zwart, Japans en Chinees. Verder is Peru omgeven door de buurlanden (met de klok mee) Ecuador, Colombia, Brazilie, Bolivia en een klein stukkie Chili. Het laatste stuk is omgeven door 2.400 km aan Stille Oceaan. Peru bestaat uit het oerwoud (La Selva), het kustgebied (La Costa (Eef jij kent dat wel!)) en het Andesgebergte (La Sierra).

Het Andesgebergte loopt door heel Zuid- Amerika, van noord naar zuid, aan de westkant en beslaat in Peru 2/3 van Peru. De hoogste berg in Peru van de Andes ligt op 6.768m hoogte! En zo zijn er nog 11 bergen boven 6.000m! De Andes heeft ooit zeeniveau gelegen wordt bewezen door de vondst van fossielen en schelpen op 5000 meter hoogte. Door het op elkaar botsen van de continentale platen is de Andes ontstaan en dit proces is nog steeds gaande. Hierdoor is er nog veel vulkanische activiteit waar te nemen en komen er nog regelmatig aardbevingen voor. Actief vulkanisme komt alleen nog in de omgeving van Arequipa en verder zuidwaarts voor. Oppassen dus, want daar kom ik in de buurt! In het noorden en midden van de Peruaanse Andes zijn alle vulkanen gedoofd, dus dat is een meevaller. Verder is de Andes niet alleen hoog, maar ook diep. Ten noordwesten van Arequipa ligt de Cañón del Colca, met een diepte van 3.182m, één van de diepste ravijnen ter wereld.

Voor onze Prins weet ik ook nog wat over water te vertellen. In Peru ontstaat namelijk de machtige Amazone-rivier, hoewel over de precieze oorsprong nog altijd getwist wordt. Gemeten vanaf Peru tot aan de monding is de lengte van de Amazone ca. 6.400km. Het stroomgebied strekt zich uit over een oppervlakte van zes miljoen vierkante kilometer! Wiew, kopje onder is dus kopje onder! Door het tropische laagland van Peru (Selva) zijn er meer dan vijfhonderd rivieren die allemaal uitkomen in de Amazone-rivier.
Erg bekend is verder het Titicaca-meer, op 3.812m hoogte het hoogstgelegen bevaarbare meer ter wereld, waarvan 4.996 km2 (totaal 8.300 km2) tot Peru behoort. Het water van het meer komt verder uit vele riviertjes die regen- en smeltwater uit de Andes aanvoeren. Dwars door het meer loopt de grens met Bolivia. Het water is continu 13°C, dus een frisse duik wordt het in ieder geval! Maar dan zijn er altijd nog 30 eilandjes in het meer van te genieten.

Nu even iets over de steden waar ik zoal kom. Ik vlieg aan op Lima, de hoofdstad. Daarna vlieg ik naar Cusco waar ik spaans ga leren een maand. Cusco ligt midden in de Andes en ligt op 3.360m hoogte, lekker warm dus overdag, maar als de zon weg is, is ie ook echt weg en zit je met je kop in de vrieskou! ehm Cusco bestaat verder uit ongeveer 300.000 inwoners en was vroeger de hoofdstad van het Inca-Rijk, het ligt ook vlakbij de Machu-Pichu.

Geschiedenis (Erik nu wordt het interessant!)

Voor de komst van de Spaanse veroveraars was Peru het hart van het rijk van de Inca's, waarvan Cuzco de hoofdstad was. Tussen de verovering in 1572 en de onafhankelijkheid in 1821 werd het land door Spanje bestuurd. Vanaf die tijd werd Peru afwisselend door militaire en burgerregeringen bestuurd. Ook wisselden dictators en democratische regeringen elkaar af.
Tussen 1836 en 1839 vormde Peru een confederatie met Bolivia. Van 1864 tot 1866 heeft Peru oorlog gevoerd met Spanje over de Peruaanse guano-eilanden (de Ballestaseilanden). Spanje had namelijk één van deze eilanden bezet, maar daar was Peru het niet mee eens. In deze oorlog won Peru, mede dankzij de hulp van Ecuador, Bolivia en Chili.
Peru heeft ook samen met Bolivia oorlog gevoerd tegen Chili tussen 1879 en 1883, de zogeheten Salpeteroorlog. Chili viel namelijk de kuststrook van Peru binnen en bezette de woestijn, waar veel kostbaar zout te vinden was. Peru verloor deze oorlog en moest twee provincies aan Chili afstaan.
Van 1980 tot 1992 ging de Peruaanse bevolking gebukt onder de gewelddadige acties van de Maoistische terreurbeweging Lichtend Pad, die als doel had de bestaande orde omver te werpen. De brute willekeur waarmee dit gepaard ging heeft aan zeker dertigduizend mensen het leven gekost en voor een geschatte 65 miljard gulden aan materiële schade aangericht. De manifestatie van Lichtend Pad vormde in de twintigste eeuw de grootste rem op de ontwikkeling van Peru, totdat de leiding in 1992 gevangen werd gezet.

Inca's. Vanuit het dal van Cuzco, het hart van het rijk, werd het Incarijk uitgebreid door de verovering van andere stammen, zowel in de Andes als langs de kust. De Inca's wisten hun rijk uit te breiden tot het noordwesten van Argentinië, het noorden van Chili en het zuiden van Ecuador. Ze noemden hun rijk zelf "Tawantinsuyu" (het rijk van de vier streken, verwijzend naar de vier regio's die aan de hoofdstad grensden).
De grootste bloei werd verkregen tijdens het bewind van keizer Pachacuteq. De bestuursorganen van de veroverde stammen werden intact gelaten, maar dissidenten werden weggevoerd.
In 1532 veroverde Fransisco Pizarro het Incarijk en maakte het tot de Spaanse kolonie Peru. Manqo Capac II, zoon van Hayna, trok zich echter terug in de bergen. Manqo en zijn opvolgers zouden nog tot 1572 over een ingekrompen Incastaat blijven regeren en het de Spanjaarden lastig maken.

Bijzonder was dat de Inca's een aantal elementaire uitvindingen zoals het wiel en het schrift niet kenden, maar toch een zeer hoogstaande beschaving hadden. Waarschijnlijk is dit te verklaren door hun hoge organisatiegraad en hun substituten. De Quipu's maakten bijvoorbeeld administratie mogelijk. Wielen en karren waren in het bergachtige kernland vaak onhandig. Communicatie werd door middel van menselijke koeriers in stand gehouden.

Zo dat was het over Peru!

• 17 Maart 2008 - 16:24

Stephanie:

Wow Jap, alsof je een schoolboek openklapt haha! Nog even wachten en dan komen de echte (sterke...) verhalen. Superleuk dat we je straks kunnen volgen op je site! x Steef

• 17 Maart 2008 - 21:05

Eeey Jap:

Alles rond dus?! Supervet!!
    Daar drinken we volgende week op!

Ayoo!
    Arni

• 21 Maart 2008 - 16:32

Kris:

Jappieee!!!
    Ik had niet goed opgelet bij Aardrijkskunde, maar gelukkig ben jij er om me dat bij te brengen :P
    vet vet vet!!!!
    ik ga je mooi volgen daar in dat apenland;)
    ben je nog een x in breda te vinden voor een afscheidsbiertje?
    kus

• 25 Maart 2008 - 14:29

Ivonne:

sorry de trekst is echt te lang!!! ik hou het wel bij je eigen avonturebn!
    x

• 31 Maart 2008 - 19:43

Harrie:

ik hoop dat renee hier wat van op steekt, is die eindelijk van dat pokeren af!!!

• 01 April 2008 - 12:50

Renee:

mooi land dat Peru, maar ik heb het niet zo op dat midden oosten,

gr. renee

• 02 April 2008 - 06:18

Esther:

Heej Jappie,

In theorie klinkt het prachtig. Ik ben benieuwd naar de praktijk verhalen!

Als je terug komt ga je Peru waarderen om de rust, de eenvoud, geen stress en drukte, vriendelijkheid en de zon.

Als je daar bent ga je de luxe missen ( soms geen water en zeep, geen toilet etc ), je familie, je vrienden en ga je waarderen wat je eigenlijk allemaal bezit emotioneel en praktisch.

Probeer wat je daar ervaart zolang mogelijk vast te houden als je terug bent. GENIET !!

Tot snel, knuffels je nicht.

• 02 April 2008 - 11:43

Den Bels:

Klinkt veelbelovend. Groetjes aan de Inca's doen hè.

• 05 April 2008 - 12:05

Ben:

Hi Jap,
    Leuke site!
    Goed verhaal voor je gastcollege als je weer terug bent. We blijven aan je site gekluisterd om niets te missen. Hoop dat je een goede heenreis hebt. Missen je nu al. Tot horens, mails of skype. xxx