In to the project en Lago de Titicaca - Reisverslag uit Cusco, Peru van Jasper Wildenberg - WaarBenJij.nu In to the project en Lago de Titicaca - Reisverslag uit Cusco, Peru van Jasper Wildenberg - WaarBenJij.nu

In to the project en Lago de Titicaca

Door: Jappie

Blijf op de hoogte en volg Jasper

13 Mei 2008 | Peru, Cusco

Holá chicos en chicas!
Ik hou het bericht dit keer kort, want denk dat het vorige keer erg lang was! Hier is alles lekker, behalve het weer op dit moment dan. Hoorde dat ´t in NL richting 25-30C is! Nou hier regent het en er zijn muchos wolken! Dus voor diegene die jaloers was... het valt mee! Maar goed, vorige week vooral veel tijd aan m´n project besteed en dit weekend naar het Lago de Titicaca geweest! Echt prachtig..

Vorige week dus begonnen met het project. De eerste dagen waren even wennen. Moest echt ff zoeken naar bezigheden, want de kids spelen natuurlijk vooral zelf. Maar na veel huiswerk gemaakt te hebben zit ik er nu dan helemaal in. Het praten met de niños gaat echt prima en kan zelfs al streng tegen ze doen. Zoals donderdag. 1x per week krijgen de chicos te eten. Jaqueline (6) was alleen maar aan het praten dus maar even gecorrigeerd naar snel eten. Volgende dag kwam ze meteen naar me toe: ´Profé, Profé, heb mn eten gister snel op gegeten hè?´. Heel lief! Ze zijn ook allemaal heel lief, ook al heb je natuurlijk wel wat belhameltjes er tussen. Maar die heeft Profé Jasper ook al een draai om zn oren gegeven. Dat doen ze hier trouwens echt aan de oor draaien!
Verder Bingo gespeeld, GROOT succes! S) Wouter, de andere vrijwilliger en amigo, schreef de cijfers op, maar Wout heeft nog wat moeite! Dus kids kwamen allemaal steeds weer op het gammele tafeltje afstormen waar de balletjes op de cijfers lagen.. Die lagen er dan dus niet meer! Ha, maar ik hou wel van die chaos, gezellig! :D Als prijsjes caramellos en chupachupas. Ze hangen nu alweer aan mn been wanneer er weer Bingo is! Ghgh. Een groter succes waren de masqeras! Vrijdag hebben we van gips maskers gemaakt. Iets wat ze nog nooit gedaan hadden (Mama de casa kende het ook niet), dus het was echt iets nieuws.
Dat zorgde dus voor hilarische gezichten en taferelen. Ook chaos weer, want natuurlijk gaan ze zelf meteen aan de slag zonder mijn vloeiende spaans volledig te volgen. Dus een aantal gebroken maskers en maskers die niet meer van de gezichtjes waren af te krijgen. Maar moet zeggen, los chicos geven er niet zo snel één! Maandag de masqeras geverfd en een staande ovatie gehad van de niños!! Dan weet je dus even niet waar je moet kijken. Maar het is erg leuk dat ze blij met je zijn!
Naast m´n eigen project ben ik ook een dagje gaan stage lopen bij een vriendin hier van me. Zij doet een project met pequinos niños van 0-5 jaar. We moesten mee omdat ze hulp nodig hadden. Ze gingen namelijk naar de speeltuin! Heel leuk en de ervaring met Jesse kwam goed van pas, maar als er een tot over haar luiertje vol zit met bruine... En je ruikt ´r al van 5m afstand (niet overdreven), dan wil je op een gegeven moment het liefst even met een Inca Kola of Cusqueña weg! Maar ze waren heel schattig en grappig en lief voor elkaar ern heb een hele leuke ochtend gehad.

Savonds gebroken, had namelijk afscheidsdinertje van een vriendin. Net als de volgende dag. Moet zeggen dat het steeds weer afscheid nemen nu wel erg vervelend begint te worden. Maar goed, na het korte en tijdelijke afscheid van de drie vrijdag hebben Evelien (Nee niet die van mij, maar een Belgische), Wouter en ik ons gehaast naar de busterminal. Dat lijkt hier ongeveer op een vliegveld! Op naar het Lago te Titicaca op de grens met Bolivia. Bussen lijken hier luxe, maar dat zijn ze niet! Krappe stoelen en geen verwarming. Maar we waren goed voorbereid dus lekker slaapzakje over ons heen. Na een reis van ongeveer 6 uur aangekomen in Puno om 06.00u. Daar heerlijk ontbeten in de ijskou en vervolgens vertrokken naar twee eilanden die in het Lago liggen. De eerste waren de Uros eilandjes. Dat zijn drijvende eilanden waar een groep Incas vroeger naar toe is gevlucht toen de Spanjaarden kwamen. Ze leven daar heel primitief. het was indrukwekkend, maar ook omdat het echt ontzettend toeristisch is! Als ze bij het uitzwaaien al ´Vamos a la playa´ gaan zingen.. Maar goed, de reis vervolgd naar Amantani, waar we geslapen hebben bij een gastmoeder. Hele lieve vrouw wederom. Ze hebben daar geen licht en geen gasstel en koken dus op houtvuur. Hiervoor kom je dus naar Peru! En dit was totaal niet toeristisch, echt puur. Savonds gedansd in traditionele kledei! Rare dansjes!
De volgende dag vertrokken op een stormend Lago naar het laastse eiland Taquile. Prachtig. Ondertussen ontzettend veel lol gehad met Wouter en Evelien. Ocharm, Belgen zijn ook grappig! Eind van de middag de drie van vrijdag weer tegen gekomen, leuK! Maar dus nog een keer afscheid genomen. Vervolgens bus, wat een rammel ding die viel echt bijna uit elkaar, weer naar Cusco genomen. Begon rustig, eindigde met Bob Marley figuur die z´n schoenen kwijt was. Hilarisch maar we durvden niet meer te lachen nadat Bob de buschauffeur bedreigde met een mes... Maar verder is alles hier veilig hoor! D)

Dit was het weer, morgen richting Machu Pichu! Gaan via de berg Salcantay (4800m) en blijven daar slapen. 5 dagen lopen. Zeggen dat het een zware tocht wordt. Maar ik kijk er naar uit, vooral de Machu Pichu!!!

Adios amigos! Y hasta lunes! Dan weer een bericht. Ciao!

  • 13 Mei 2008 - 16:37

    KEEPALIE:

    JAPPIEJOOO,

    Zo, heb ik eindelijk eens tijd om op je site te kijken! Goed bezig man. Ook echt een gewelig avontuur.

    Nadia en ik zijn alweer een tijdje terug en we vallen idd met onze mooie neusjes in de boter...... echt geweldig weer. Stuk beter dan in Australie!

    Ik ben weer begonnen bij Grontmij. Erg leuk, verder zit ik op de afdeling bij Roel en Sjoerd. Ik heb de plek gekregen van Rien. Aardig plekje!

    He ik wens je weer heel veel plezier en geluk met je werkzaamheden.

    Het gaat je goed,
    HOUDOE!

  • 14 Mei 2008 - 14:07

    Yve:

    Hey Broertje,

    Wat ontzettend gaaf allemaal dit is zo echt Peru!Ik snap dat je het helemaal te gek hebt daar . Ik zou zo graag een kijkje bij je komen nemen. Ik moet er nu ook een keer naar toe. Alleen van al die verhalen en foto`s krijg je al zo veel zin om te gaan. En dan al die kindjes wat onwijs leuk om te zien. Zorg dat je blijft genieten want de tijd gaat zo snel! Hier hebben we inderdaad een paar mooie dagen gehad maar vanaf vanmiddag is het hier ook bewolkt en komt er onweer en regen (kan niet missen). Verder gebeurd er hier niet zoveel als bij jou natuurlijk. Jesse verandert veel en snel je zou hem moeten zien. Ben zo benieuwd of ie je nog herkend. De verhuizing komt nu ook snel dichterbij (begin juli) en we zijn druk bezig met het regelen van de laatste dingen. Ons appartement is nu ook definitief verkocht gelukkig. Nou ik ga je niet verder ophouden. Ik stuur je snel foto`s ook van moederdag(als pap me niet voor is met zijn Glossy). We hebben een hele mooie pot gekocht met lavendel voor bij het zwembad heel gaaf(toch maar met zijn allen samen gedaan om iets moois te kunnen kopen)Nou heel veeeeeel plezier nog en doe voorzichtig. Hele dikke kus van mij, Jesse en Jorn.XXXXX

  • 14 Mei 2008 - 19:58

    Cora:

    Hoi Jasper,

    We genieten iedere keer weer van je mooie verhalen en foto's. Leuke kids. De tocht naar de eilandjes was zo te zien ook super en dan de gastmoeder die kookt op een houtvuurtje, prachtig. Ik zal niet meer zeuren over het feit dat ik geen magnetron heb!!Kijken nu al uit naar je verhalen over de bergtocht.
    Groet van je oom Wouter en Cora

  • 14 Mei 2008 - 20:13

    Ben:

    Tsjonge Jap, het kan niet op he. Wat een tijd. Ben benieuwd of je die MP-bult met je slechte enkel heb kunnen bedwingen. We zien uit straks naar je mondelinge verslag in NL van je ervaringen en de vele mooie foto's. Ik heb je fotoruimte vergroot naar 300 en de videoruimte naar 10 video's.
    Veel geluk, plezier en succes !!

    pap&mam

  • 14 Mei 2008 - 21:24

    Dude:

    He vogel!

    Goed verhaal weer! Succes met de tocht! Ik heb toevallig van de week een reisprogramma op TV gezien over machu picho! Zeer de moeite waard! Zo niet briljant! Kalm an en tot later!

  • 14 Mei 2008 - 22:54

    Jord:

    Hey KAREL!

    cool verhaal wederom.
    (leuke fleurige kleding dragen ze daar trouwens.)
    je zult nu wel de MP aan het bedwingen zijn dus zal wel weer even radiostilte zijn.
    hebben die kinderen in elk geval weer even rust.
    spreek je laterrrrr.


  • 15 Mei 2008 - 18:01

    Bels:

    Ik heb het duizend keer gezegd he Japs. Belgen zijn plezant. Maar daarvoor moet ge echt nie helemaal naar Peru zenne ;)

  • 16 Mei 2008 - 13:04

    Steef:

    Ha die Jap, heel veel succes met je wandeltocht! Geniet van de mooie uitzichten en maak (nog meer) foto's!!! X Steef

  • 16 Mei 2008 - 21:57

    Angelien:

    klinkt nog steeds allemaal gezellig!!!

  • 19 Mei 2008 - 15:30

    Esther:

    He Jappie,

    Leuk al die foto's met jouw verhalen en mijn eigen ervaring kan ik me helemaal inleven hoe jij nu geniet! Blijf dat ook doen!!!

    Ik ben net terug van mijn heerlijke weekje zon, zee, strand op de Dominicaanse Republiek, super! Het caribisch gebied is echt geschikt om een week alleen maar te relaxen, lezen en zwemmen, dat ik heb ik dan ook gedaan.
    Dus nu weer bruin en blond terug op nederlanse bodem.

    Najaar wordt het weer backpacken, misschien wel peru na alle mooie foto's en verhalen ;-)
    Tot snel, liefs Es

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Hola amigos! M'n eerste spaans is er uit, maar meer kan ik ook nog niet! 5 April zal naar Peru vliegen om daar vier weken spaans te leren en vier weken vrijwilligerswerk te doen! Toniaal dacht ik zo hè?! Op deze site hou ik jullie op de hoogte! Adios!

Actief sinds 25 Feb. 2008
Verslag gelezen: 456
Totaal aantal bezoekers 24654

Voorgaande reizen:

05 April 2008 - 15 Juni 2008

Peru, spaans en vrijwilligerswerk

Landen bezocht: