Laatste lessen, eerste dagen op project en ruines! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Jasper Wildenberg - WaarBenJij.nu Laatste lessen, eerste dagen op project en ruines! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Jasper Wildenberg - WaarBenJij.nu

Laatste lessen, eerste dagen op project en ruines!

Door: Jappie

Blijf op de hoogte en volg Jasper

07 Mei 2008 | Peru, Cusco

Jaaa! Weer een bericht! Ben de frequentie maar gaan opschroeven, want hoorde uit verschillende hoeken geluiden dat hij of zij niet zonder mij kan! Dus bij deze, weer elke week een bericht. En dat is ook nodig denk ik , want de frequentie van het aantal avonturen zal de komende dagen en weken ook worden opgeschroefd. Ook zou ik nog iets over de kapper vertellen! Ja dat is waar ook.

Maar eerst nog koninginnedag in Peru. Nadat we de vorige avond koninginnenach hadden gevierd in een van de stamkroegen ´Mythologie´ zijn we de volgende dag echt koninginnedag gaan vieren in NL bar. De hele week hingen er al overal posters met de briljante tekst: ´KoNt allen naar het vetste feest van het jaar, je mag deze gewoon niet misseR!´ Ja typfouten zijn hier goed. De dag begon met de lunch, HUTSPOT! Getogen in Peruaans biermerk shirt Cusqueña in oranje, heerlijk in de zon gezeten, maar de hutspot met ng nooit zoveel peper er in gehad! Maar het was heerlijk na al die tijd. Ohja daarvoor nog erwtensoep naar binnen gewerkt met 28C. Oei het is zo lekker hier! Vooral met de cervezas die hier heel goed naar binnen gaan. Na twee cervezas toch maar besloten de les te volgen. Is ook belangrijk vind ik. Weet niet of er foto´s van zijn, maar heb alle docenten hier platgekregen met mn zelfgemaakte bikini van oranje hoedjes. Ja de mensen in Peru zijn echt vrolijk hoor! Ohja hooop ook dat ik nog de fotos vind van de groep NLers in oranje met Lama. Savonds waren we uitgenodigd door het NL- consulaat voor een borrel. Die was ´Maximaal´ met haring, bitterballen (+zaanse mosterd), heerlijke Hollandse kaas, etc. Echter na alle Borsatos, Hazeses en Meeuwissen de vorige avond in Mythologie viel de muziek nu een beetje tegen: een Frans bandje had de eer te mogen spelen op dit Hollandse feest... Na anderhalf nummer zijn ze gestopt door den menigte. Niet veel later naar wederom Mythologie gegaan, evenals Mama Africa, Extrem en Up Town!

Bezoek project!
Tussendoor op Queensday ook het project bezocht! Waaaaa wat een ontvangst. Één van de beste entrees die ik ooit gehad heb! Die kids vlogen ons om de nek, meisjes allemaal een kus! Werkelijk overdonderend. Wat bijzonder zeg. Het is een heel klein gebouwdje met een inimini achtertuintje, waar een wc/douche is en een glijbaan net kan staan. Maar heel vrolijk, vorige vrijwilligers hebben al leuk veel kleurtjes aangebracht aan het gebouw.

Rockklimbing!
Juist, ik had voor zaterdag mn stoere schoenen klaarstaan om te paragliden. maar helaas, te weinig wind. Maar voor rockklimbing heb je deze schoenen ook nodig, dus zogezegd.. De route erheen, wederom door Valle Sagrado, was de mooiste tot nu toe. Het landschap is hier werkelijk adembenemend. Na aankomst, begon ik toch beetje te twijfelen. De groep herbergde namelijk 5 zeer geoefende klimmers. Vooral Celine (Swiss) liep gewoon de berg op! Maar goed, toch de held proberen uit te hangen en de eerste klim gehaald tot de top. De tweede, ook een graad moeilijker (graad 1-4) kwam ik tot driekwart, echter, dikke enkel! Nee dit is geen smoes. Na de pauze nog een poging gewaagd, maar kwam nu zelfs tot de helft, weer mn enkel.. :( daarna gekeken naar spiderman and woman, zie fotos.

Zondag!
Lekker uitgerust.., want zaterdag in alle haast en laatheid na het rockklimbing afscheid genomen van gastfamilie Zulma en Alfredo. Wat was ik lucky met die twee! Na de eerste nacht op mn kamer op school echt heeeerlijk in de zon gezeten en de nieuwe arrivals ontmoet. Veel hollanders weer! Maar een leuke groep. het is druk op school nu, zoveel mensen en dan komen de mensen uit Taray nog terug. het weer is hier nu echt geweldig. Hoewel de nachten nu echt ijskoud zijn, is het overdag gehele dag strakkie blauw!

Eerste dag project!
Waa spannend! Eerste keer op project, kinderen wederom om je hals en zeiknat door alle kusjes van de chicas. Begonnen met huiswerk maken, daarna heeeeeeeeeeeeeeel veel gepuzzeld.. kan ze nu al niet meer zien eigenlijk ;) maar het blijft toch ook weer leuk. Daarna meisje met Engels geholpen. Heeft geen papa meer, werkt overdag voor ´r moeder en komt op t laatst bij ons huiswerk maken. Werd metee gevraagd of ik wat langer wou blijven, prima, maar een andere moeder hier stuurde ´r naar huis want ze vondt dat ze eerder moest komen. Heel zielig, gezichtsuitdrukkingen zeggen zoveel. en die heb je hier heel veel. Ben heir op mn plaats, heb het idee hier echt wat te kunnen doen. Vandaag gaan we voetballen, de hele middag. Morgen gaan we voetbalshirts kopen voor de kids! Vrijdag waarschijnlijk maskers maken en donderdag ga ik een bij een ander meisje op haar project met de kids naar de dierentuin!

Ohjah, verder , de Machu Pichu is geboekt. Ga volgende week woensdag 5 dagen lopen via de Salcantay (4800m) en met graden onder nul in tentjes slapen! Heb er zin! Ik blijf jullie opde hoogte houden!!

Grtz en kus vanuit Peru!

• 07 Mei 2008 - 16:41

Bels:

Amsterdam was ook lache met koninginnedag, maar juist da tikske frisser als ginder hè ... Houdugoe

• 07 Mei 2008 - 16:42

Bels:

• 07 Mei 2008 - 20:48

Flod:

Ziet er goed uit Jappie;)

• 07 Mei 2008 - 23:45

Sofie:

He jasper, heerlijk het leven hier in Zuid Amerika, lees gewoon de vrijheid van je verhaal af!! geniet ervan! en ik zeg hasta la pasta en tot in Breda
    kus sofie

• 08 Mei 2008 - 07:47

Wouter:

Ha Japperuaan,

Het is een ( 1 ) avontuurlijk feest geloof ik waar je in terechtgekomen bent. Naast de fantastische natuur waar je mee mag stoeien, zijn het bovenal de contacten met lieve , aardige en lachende mensen die je verblijf daar onvergetelijk maken.
    Blijf vooral genieten, maar ook voorzichtig. Ik ga nu gelijk naar het reisbureau om te boeken.
    Hoi en gr uit een zonovergoten Nederland.
    Wouter ( en Cora natuurlijk )

• 08 Mei 2008 - 07:49

Esther:

Toppie Yappie,

Ik hoor alleen maar "vrijheid", "energie", "genieten"in jouw bericht, klinkt goed en enthousiast.
    Mooi dat je het naar je zin hebt, maar vooral dat je daar echt iets kunt betekenen. Enjoy every minute!!

Knuffels, Es

• 12 Mei 2008 - 22:51

Ben:

Buenos dias, wat een job dat Peru-avontuur.Zal straks wennen worden op lokatie NL. Het weer is nu al wel aardig aangepast (Kootwijk 27 - 29 gr dit Pinksterweekend)Mooi die tocht naar de Machu Pichu. Hoop dat het met je enkel gaat. Wees heel voorzichtig!
    Genieten maar verder en tot meels

Pap&mam